Synne til Amerika!

onsdag 22. juni 2011

Då den kinesiske mur vart til Ikea.

Denne uken har vi fri fra skolen, eller vi har ikkje undervisning, fri kan det vel kanskje ikkje kalles siden vi har eksamen neste uke. Austin og meg sjøl har snakket kjempe lenge om at vi ville sove over på den kinesiske mur, men det har liksom aldri blitt nåke av. Så i går bestemte vi oss for å reise etter at eg hadde vært på skolen og levert nok en haug me stiler. Vi skulle ta bussen til en busstasjon og så taxi derfra og opp til den faktiske muren. Eg er generelt veldig skeptisk til offentlig transport i Beijing i 35 varme grader syns eg det rett å slett er pil røte. Men eg prøvde å ikkje klage.. Etter at vi hadde tatt bussen i nesten halvannen time, kom det noen kinesere inn på bussen og sa at viss vi skulle på muren måtte vi gå av der, vi syns det var litt rart, men siden ingen av oss hadde helt peiling så gikk vi av. Det visste seg at dette var noen slue pirattaxi sjåfører som bare ville lure masse penger ut av oss.. Kanskje litt urutinert av oss siden vi begge har bodd lenge i Beijing, men dette var langt vekke fra Wudaokou og eg skal være den første til å innrømme at utenfor Wudaokou er ikkje eg særlig høy i hatten.

Etter mye pruting, mas og skjat blei vi sånn nesten enig om en pris.. Men vi var nødt å finne en minibank for å ta ut penger så vi hadde nok til å komme oss hjemigjen og: Siden dette var litt midt i ingenting fant vi bare et hotell, mens Austin tok ut penger small talket eg litt med damen i resepsjonen og hon kunne fortelle at vi var typ 3 timer fra muren og at vi ikkje kom til å rekke det før de sluttet å sleppe inn folk. Så då va det ikkje mye vi kunne gjøre enn å sette oss på bussen tilbake.

Så når vi satt og spiste druer på den overfylte bussen tilbake til Beijing fant vi ut vi måtte gjøre noe kjekt, at vi ikkje bare kunne gå tilbake til leiligheten og sture.. I Beijing blir det å spise middag på Ikea regnet som noe gøy, så då gjorde vi det. Og så kjøpte vi saft! Eg har snakket mye om saft i d siste... Ja, eg vet, rar ting å snakke om, men vi spiste risengrynsgrøt hindag og då fortalte eg om saft. Og så prøver eg å få han til å forstå konseptet kaffimat, men eg tror ikkje han skjønner det helt siden eg ikkje drikker kaffi. Og så sier eg at eg drikker saft, men så så sier han at då er det ikkje kaffimat lenger og det er jo sant. Så tips på å forklare kaffimat til folk fra rare land taes i mot med takk!

Så det var den turen til muren, istedet for fine bilder av muren får dåke ta til takke med en svett Austin på Ikea:

Nei, denne røtne bloggen eller kanskje mer røtne vpn greien for å komme inn på bloggen vil ikkje legge ut bilder så dåke for berre lukka auna tenke dåke til kor fin han va dar han satt! :)

Eg for fortsette me leksegjøringen. Som alle andre har eg slått meg på Hurtigrute bølgen, det er jo ikkje til å nekte for at programmet e som skapt for meg. Men det har gått hardt utover lekselesingen, det var nemlig lite kinesiske bidrag med så no er Hurtigruten komt til Kirkenes og eg tilbake til virkligheten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar